Връзки
Начало

Хранителни добавки – кога и защо да приемаме

Дали хранителните добавки са просто някаква мода, или действително могат да бъдат полезни за подобряване на здравето и състоянието на тялото? Кой може да ги пие и каква работа в крайна сметка вършат, та толкова се говори за тях? В Evita потърсихме за теб компетентни отговори на тези въпроси. Ето какво споделиха специалистите на Protein4e.com:

Трябва ли да приемаме хранителни добавки?

В нашия век е ясно, че с храната си доставяме определени вещества, които са необходими за функционирането на тялото – аминокиселини, мастни киселини, витамини, минерали и други. Когато получаваме от всичко в достатъчни количества, тогава сме здрави и изглеждаме добре.

За нещастие, в съвременния свят често не ни остава време да мислим какво и кога хапваме. Некачествената храна е много лесно достъпна и в забързаното ежедневие е много по-удобно да прибегнем до нея и да не мислим за балансирано и здравословно хранене. При такъв хранителен режим е лесно да се стигне до дефицити на конкретни вещества, които водят до здравословни проблеми или промени във фигурата.

Какво съдържат хранителните добавки

Хранителните добавки са продукти с повишено съдържание на определени хранителни вещества, които желаем да осигурим на организма. Произвеждат се в разнообразни форми – като таблетки, прахчета, капсули или течности.

Понякога веществата са извлечени от естествени източници (растения, черупки на ракообразни и др.), друг път са синтетично получени. В някои продукти се съдържа само едно активно вещество, а за други са подбрани елементи, които взаимно подсилват ефектите си.

Всяка една добавка ускорява или забавя определени процеси в тялото и по някакъв начин го променя – вътрешно или външно. Приемът на хранителни добавки може да подобри общото състояние, да помогне в борбата с определени заболявания, да забърза процеса на извайване на съвършено тяло във фитнеса или да подобри формата на спортистите.

Най-популярни са хранителните добавки за отслабване и фитнес. Комбинациите от витамини и минерали, необходими на организма, включително такива за деца и бременни жени, също се радват на голямо търсене.

Кой трябва да приема хранителни добавки

Ако си здрава, в добра форма и внимаваш кога и какво похапваш, би трябвало да си доставяш всичко необходимо единствено от храната. В такива случаи няма нужда да приемаш хранителни добавки.

Но въпреки начина си на живот и хранене, понякога преминаваме през периоди, в които е добре да подсилим тялото си и да си осигурим повече полезни за състоянието ни вещества. Такива моменти са бременността, различни заболявания – моментни или хронични, прием на определени медикаменти, които нарушават по някакъв начин баланса в организма.

Някои витамини са полезни за профилактика при деца, други – за жени в детеродна възраст, за възрастни хора, за вегани. Разбира се, за всеки конкретен човек и случай се препоръчват различни хранителни добавки и те далеч не са панацея.

Освен всичко останало, научни изследвания доказват, че в последните години повечето европейци имат нужда от допълнителен прием на определени вещества като витамин D и С, калций, селен, фолиева киселина, йод и желязо.

Това е причината в някои западни държави изрично да се препоръчва приема на определени добавки – например на желязо за младите момичета в Полша, Франция, Дания, Германия и Великобритания, на витамин D в Холандия, Ирландия и Швеция.
Хранителните добавки са популярни и в средите на спортистите и бодибилдърите.

Безспорно, част от тях могат да подобрят ефективността на тренировките и да забързат процесите на преобразяване на тялото. Разбира се, това не означава, че биха могли да заменят балансираното хранене или часовете, прекарани в залата. И още веднъж припомняме, че е необходимо да се подбират внимателно и да се приемат с мярка.

Вредни ли са хранителните добавки

Хранителните добавки се продават без ограничения от закона и нямат нужда от лекарско предписание. Но това не означава, че са напълно безопасни.

Прекомерното приемане на някои от тях може да доведе до проблеми със здравето, включително до животозастрашаващи състояния. Някои съставки пък са противопоказани при бременност, кърмене или определени заболявания.

Затова, винаги чети с повишено внимание указанията за употреба, които производителите са длъжни да поставят в опаковката и стриктно ги спазвай.

Ако си бременна, кърмиш или имаш някакво заболяване, най-правилно е преди да започнеш прием на някоя добавка да се консултираш със своя лекар.

Как да избираме хранителни добавки

Преди да избереш добавка, трябва да имаш ясна цел – дали искаш да се избавиш от няколко килограма, да натрупаш мускулна маса, да подсилиш имунната си система или да попълниш определени дефицити. Поговори със своя лекар и със своя треньор, за да си сигурна, че ще избереш подходяща и безвредна за теб.

След като знаеш какво търсиш, избирай с повишено внимание и марките, и търговците, от които купуваш, без значение дали пазаруваш онлайн, или в магазин. Хранителните добавки не подлежат на толкова строг контрол, колкото лекарствата, така че най-добре е да купуваш такива продукти от утвърдени търговци, за да избегнеш риска да се натъкнеш на менте или нещо вредно, подведена от някоя гръмка реклама.

Коментирай:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Още от Йога & Спорт