Връзки
Начало

Д-р Велислав Георгиев за хранителните режими и отслабването III

До тук с д-р Георгиев говорихме за мита за универсалните диети, за здравословните практики при отслабването. Днес той ще ни разкаже за здравословните пропорции между основните хранителни вещества в диетата ни.

Какво трябва да бъде съотношението между въглехидрати, протеини и мазнини при един здрав човек?

Стандартното съотношение в енергийни проценти е между 10% и 20% за белтъците, около 30% за мазнините и около 50% и повече за въглехидратите. За различните възрастови групи има различни препоръки. За децата това съотношение е по-различно. Малките деца и кърмачета например могат да консумират повече мазни храни, между 35% и 40%. Ако е препоръчително за един възрастен да закусва нещо по-леко, един плод например, то за едно дете не е така. При възрастните хора над 65 години също е различно. Тоест, тези проценти са много общи и се отнасят за един човек в средна възраст, да кажем 18 – 65 години.

– Какво можете да ни кажете за съвременните високопротеинови, ниско въглехидратни диети? Изобщо какво е мнението ви за палео диетите, които изхвърлят всякакъв вид зърнени култури? Вече споменахте, че не сте техен привърженик и все пак…

По отношение на протеините, те не трябва да надхвърлят никога повече от 30% от дневния прием. Това може да се направи от специалист, само за определен период от време и при конкретни състояния и проблеми. Много често при мен идват млади хора, спортуващи, на които са им казали във фитнес центровете да изключат въглехидратите, да приемат някакви протеинови шейкове. Идват с високи стойности, над препоръчителния интервал, с опасност за развитие на заболявания на бъбреците. Идват дори и с бъбречни заболявания, като подагра. Понякога говорим за сериозни прогресивни заболявания, които са нелечими. Високи пикочни киселини, висок холестерол и т.н. Споделяме с колеги как в кабинетите ни идват 25-30 годишни млади хора с инфаркти от неправилно хранене. Тези повишени и напълно небалансирани консумации на протеини и мазнини водят точно до това.

Тези храни, освен всичко останало са и проинфламатори, те предизвикват възпаления. В кръвоносния съд се образува малка лезия (раничка), в нея започват да се натрупват липиди (мазнини). Така тези кръвоносни съдове започват да се запушват и в един момент предизвикват тези тежки заболявания. Така че, високопротеинови диети трябва да се правят единствено под лекарски контрол. Освен, ако човек не иска да увреди здравето си, само за да бъде с по-стройна фигура за някакъв кратък период от време.

Коментари

Още от Диети & Фитнес