Връзки
Начало

Как да храним децата си здравословно?

При изобилието от вкусни, атрактивно изглеждащи и за съжаление, често доста вредни храни в днешно време е доста трудно да научим децата си да се хранят здравословно. Проблемът далеч не се свежда до това да изядат порция зеленчуци. Изследвания показват, че много деца често не се хранят сутрин, а липсата на закуска е свързана с цялостно занижаване на приема на хранителни вещества през деня. Освен това тези деца консумират повече предварително приготвени храни, което често означава сандвич или мазна тестена закуска.

През 2015 г. статистиката показва, че България е на пето място по затлъстяване на децата в ЕС. За съжаление, тази статистика се дължи предимно на родителите и липсата на създаване на адекватни навици за хранене в децата.

Всъщност правилното хранене у дома не е толкова трудно постижима задача и въпреки че има своите специфики, когато става въпрос за най-малките членове на семейството, тя не се различава особено много от здравословната диета за възрастните.

Ето няколко съвета към онези родители, които биха желали да отгледат здрави и жизнени деца:

  1. Създай вкусове

Вкусовите рецептори на човек могат да бъдат „обучени“ да обичат определени храни и да не харесват други. Когато децата бъдат научени да се хранят с повече плодове и зеленчуци, това намалява риска от сърдечни заболявания, диабет и някои видове рак в по-късна възраст. Подобна диета е богата на витамини и минерали, а и съдържа по-малко калории. Освен това хранителните вещества от естествени източници са много по-лесни за усвояване от детския организъм.

Подбирай ежедневно разноцветни плодове и зеленчуци. Аранжирай ги по забавен и интересен начин, за да привлечеш вниманието на детето си.

  1. Физически упражнения

Едно от най-важните неща в живота на децата са игрите. Най-малките научават голяма част от нещата за света през играта, добиват представа за основни физични закони още като бебета. В по-късна възраст играта продължава да има обучително значение, но вече действа и като основен метод на социализация. Играта под формата на спорт подпомага укрепването и изграждането на мускулатурата. Необходими са им поне 60 минути засилена физическа активност.

  1. Мазнини

Пълноценната диета за твоето дете трябва да съдържа и определено количество мазнини. Те подпомагат абсорбирането на някои витамини като А, D, E и К. При деца във възраст между 2 и 3 годинки калориите, произхождащи от мазнини, трябва да са около 30 – 35 %, а при онези между 4 – 18 години енергийният прием от мазнини трябва да се намали до 25 – 30 %.

За съжаление, съвременната детска диета съдържа голямо количество наситени мазнини, което води до качване на тегло. Когато приготвяш храна, използвай здравословни варианти на наситени мазнини, като студенопресован зехтин например.

  1. Здрави кости

На всички е известно, че подрастващите се нуждаят от голямо количество калций.  За децата във възраст 9 до 18 години препоръчителното количество е 1300  мг,  между 4 и 8 години –  800 мг и за 1 до 2 – 500 мг. Въпреки че маркетингът на множество продукти набляга върху калция, необходимият прием често не се постига, което увеличава риска от остеопороза и други костни заболявания в по-късна възраст.

  1. Избери пълнозърнести храни

Повечето ученици се нуждаят от около 200 г зърнени храни на ден. За активните тийнейджъри това количество може да стигне до 250 – 300 г. Препоръчва се поне половината, ако не изцяло,  да бъдат пълнозърнести. Според някои изследвания приемът на пълнозърнести продукти намалява риска от развиване на рак и сърдечни заболявания в дългосрочен план.  Подходящи храни са кафяв ориз, пълнозърнест хляб, пълнозърнести спагети и др.

  1. Ограничи приема на преработени захаросани напитки и храни

Използването на захар в храненето ни е напълно приемливо и понякога дори препоръчително в разумни граници. Малко подслаждане на овесената каша може да направи чудеса с деца и техните предпочитания. Лошото е, че повечето деца консумират два пъти повече захар от препоръчителната дневна доза. Това се дължи на приема на газирани напитки, сокове и други преработени захарни изделия.
Позволявай на децата си нещо сладко от време на време, но се опитай да приготвяш сладкишите и бисквитите у дома, като използваш натурални подсладители като мед, сироп от агаве и нерафинирана захар. Вместо газирани напитки и сокове, пълни с консерванти и оцветители, приготви студен чай, домашна лимонада или просто им предложи вода, когато са жадни.

  1. Риба

Добре известен факт е, че рибата е богат източник на много хранителни вещества за подрастващите тела и играят важна роля по отношение на развитието на различни заболявания по-късно през живота. Рибата е богата на протеини, които пък са ключови за изграждането на здрави и силни мускули, кости, както и за заздравяването на рани, ожулвания и други наранявания. Изборът на риба обаче трябва да е внимателен и от проверени източници, тъй като в соленоводни риби, като акула, риба меч или скумрия, често се открива завишено количество живак и други токсини, причинени от замърсяването на световния океан. Приготвяй рибата печена на фурна или на скара и избягвай панировката и пърженето.

Децата са бъдещето и за всеки родител тяхното здраве и правилно развитие трябва да е приоритет. Когато ги възпитаваш и се опитваш да им създадеш здравословни навици, най-важното е да им дадеш пример. Ако самата ти, твоят партньор или други възрастни членове на семейството се хранят с вредни, мазни храни или се тъпчат с шоколад, не можеш да очакваш, че децата ти ще имат желанието да вечерят зеленчуци. Ако у дома не спортувате и вечер прекарвате времето си пред компютъра или телевизора, не можеш да очакваш от детето си да предпочита да тича пред блока, а не да играе на компютърни игри. Децата копират отношението на родителите си към заобикалящия ги свят. Наша отговорност е да бъдем добър пример.

Коментирай:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *