Връзки
Начало

Какво трябва да знаеш за депресията?

Знаеш ли какво е общото между Анджелина Джоли, Уинстън Чърчил, Кайли Миноуг, принцеса Даяна, Бъз Олдрин, Исак Нютон, Марк Твен, Гуинет Полтроу и Ейбрахам Линкълн? Всички те, в определена част от живота си, са страдали от депресия.

Според СЗО (Световна здравна организация) в света над 350 милиона човека са с депресия, а всяка година около 80 000 човека се самоубиват в резултат на това заболяване. Статистиките в България са противоречиви, но според някои източници през 2014 г. у нас над 1 милион човека са страдали от депресивни и тревожни разстройства.

Тъжната истина е, че това заболяване не е етикет, който богатите и известните си поставят, когато са отегчени. Всъщност депресията далеч не е просто чувство на тъга и не се дължи на скука. Измежду симптомите, които цитира Американската психологична асоциация, са липса на интерес и удоволствие от ежедневните активности, значителна загуба на тегло или рязко напълняване, отдръпване и отчуждаване от близки и приятели, безсъние или продължително спане, липса на енергия, неспособност за концентрация, усещане за безполезност или прекалена вина, паник атаки, а понякога и повтарящи се мисли за смърт или самоубийство.

Някои хора са по-предразположени към изпадане в депресия от други. Биологични различия в определени мозъчни структури, хормонални промени и наследствена предразположеност са все фактори, които повишават вероятността от развиване на депресивно разстройство. Това често е свързано с личностни особености като ниско самочувствие, травматични събития, житейски и/или финансови проблеми, липса на подкрепа от други хора или изолация, злоупотреба с алкохол или наркотици и други психични разстройства.

Както вече ти става ясно, никой не е имунизиран, а сякаш съвременният начин на живот създава все по-рискова среда за развитие на подобни заболявания. За щастие, депресията е сравнително лесен за лечение проблем, ако естествено, не е в прекалено тежка форма. Затова е важно да знаем как да разпознаваме първите признаци и своевременно да вземаме мерки. Какво да правим?

  1. Здравословно хранене

Добре известен факт е, че физическото състояние на организма на човек влияе върху психичното му здраве. Балансираното и правилно хранене предпазва не само тялото, но и духа ни.

Витамини

Нивата на витамин B12 и фолиева киселина в организма на хора в депресия са чувствително по-ниски, отколкото при здрави хора. Доказано е, че диета, богата на тези вещества, или приемането им като хранителна добавка забързва и подпомага процеса на оздравяване. Приемането на антиоксиданти като витамин А (бета каротин), витамин С и витамин Е в продължение на 6 седмици също значително подобрява симптомите.

Въглехидрати

Изследвания показват, че приемът на въглехидрати увеличава производството на серотонин – невротрансмитер (химическо вещество в мозъка), свързан с контрола на настроението. Успокоителният им ефект е причината някои хора да посягат към богати на въглехидрати сладкиши, торти и чипсове, когато се чувстват тъжни или депресирани. След като вече знаеш това, следващия път, когато се чувстваш тъжна или депресирана, избирай разумно. Избягвай пържено или прекалено мазно. Ако имаш нужда да хапнеш въглехидрати, наблегни на печени и пълнозърнести храни.

Омега-3 мастни киселини

Някои полиненаситени мастни киселини правят чудеса с организма на човек и съответно с настроението без вредните странични ефекти на антидепресантите. Всъщност приемът на най-често предписваните от диетолозите омега-3 мастни киселини, EPA и DHA, намалява шансовете за развитие на депресивни разстройства с 30 %. Ниските им нива също са свързани с импулсивно поведение и враждебност. Ако предпочиташ да си ги набавиш по естествен път, просто хапвай повече орехи, ленено семе, сьомга и сардини.

Минерали

Що се отнася до настроението, има и няколко минерала, които привличат вниманието на учените. Цинкът е един от най-важните минерали за човешкия организъм. Той е свързан с функцията на имунната система, щитовидната жлеза, растежа на клетките, сетивата и други. Открито е, че при депресия нивата на цинк в организма са по-ниски от нормалното. Липсата на селен в диетата също е обвързана с увеличаване на риска от това разстройство. В по-големи количества обаче той може да бъде опасен, поради което се препоръчва да се приема чрез естествени източници. Богати на селен и цинк храни са морските дарове и ядките.

  1. Спорт и физическа активност

Множество изследвания показват, че физическите упражнения подобряват настроението, зареждат с енергия и намаляват риска от изпадане в депресивни състояния. Според някои учени това се дължи на социализиращия фактор при екипните спортове. Други твърдят, че е обвързано с чувството, че човек прави нещо добро за себе си и с положителния ефект, който усеща върху тялото си. Трети пък казват, че всичко се дължи на химичните промени в организма по време на и след тренировка. Каквато и да е причината обаче, със сигурност сама си усещала напиращата усмивка на лицето си след тренировка.

  1. Социална среда

Социалната изолация невинаги означава самота. Някои хора просто предпочитат да прекарват повече време насаме със себе си. Онези, които се чувстват самотни обаче, често са депресирани. Като цяло хората със здрава и подкрепяща социална среда се справят по-лесно с травмиращи житейски събития и проблеми като загубата на близък човек, заболявания, наранявания, загуба на работно място и други. Липсата на подкрепа може да усили усещането за провал, отчаяние и безполезност. Затова е наистина важно, ако почувстваш, че твой близък човек проявява симптоми на депресия, да поговориш с него или нея, да проявиш емпатия и да покажеш любовта си.

  1. Домашни любимци

Ако у дома имаш домашен любимец, знаеш колко любов и щастие може да ти донесе една животинка. Още през 70-те години на 20 в. учените откриват терапевтичния ефект на животните. Според научната литература грижата за куче или коте увеличава позитивните емоции и намалява чувството на тъга и тревожност. Това се дължи на повишаването на нивата на допамин и серотонин в мозъка при срещата с животното. Интересното е, че в анималотерапията се използват, и то ефективно, и други животни като коне, делфини и дори рибки.

  1. Професионална помощ

Понякога, независимо колко много се опитваме, не успяваме да се справим сами с проблемите си и е необходимо да се обърнем към професионалист. Разговорът с психолог ще ти позволи да видиш нещата от друг ъгъл и ще ти помогне да се справиш с депресията.

Коментирай:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Още от Здраве & Щастие