Връзки
Начало

Защо някои хора вярват на врачки и какво е ефектът на Форер?

Шамани, врачки и оракули – лесно можем да си представим защо са започнали да съществуват. Подобно на религиите, те са били начина, по който древният човек е можел да подреди в съзнанието си необяснимите феномени, случващи се около него. Суеверията са давали сигурност и защита на нашите предци. Парадоксално, те са им помогнали да вкарат ред в един объркан свят. Те са били тяхната наука по отношение на създаването на причинно-следствени връзки между различни събития.

Днес това е работа на истинската науката, тази която се случва в лабораториите. Именно благодарение на необходимостта да си обясним света и да открием истината, се заражда научният метод като серия от правила и стъпки. Той включва изследване на феномена чрез събиране на данни; обмисляне на резултатите и формулиране на хипотеза, която да обяснява тези данни; изработване на предположение по метода на дедукцията; провеждане на експерименти с цел да се потвърди или отхвърли хипотезата; проверка на резултатите и оценка.

Благодарение на научния метод можем да достигнем до обективно познание на действителността. Именно този процес поставя границите на науката и я разграничава от псевдонауката. Той седи в основата на научния напредък на обществото.

Днес, заедно с науката, еволюира и псевдонауката. Апаратура за измерване на биополета и аури, ирисодиагностика, квантова психология – всички те на пръв поглед използват научния метод, но са изтъкани от лъжи. Те използват терминология, която е трудно разбираема за обикновения човек, крият се зад сложни тестове и уреди, но с нищо не са по-различни от врачките, предсказващи бъдещето, хвърляйки боб.

Реално погледнато и по всички правила на логиката врачките и знахарите вече не би трябвало да имат място в съвременния свят. Едно адекватно общество с критично мислене не би трябвало да се нуждае от тях.

Същевременно не е трудно да си представим защо един угрижен от проблеми човек, на когото науката не е успяла да помогне, би потърсил отговорите от мистиците. Те, макар и подвеждащи, дават именно това – отговори.

В края на 40-те години на миналия век професор Форер дава на своите студенти да попълнят личностен въпросник. На всички студенти той дава лист с едни и същи резултати, които започвали по следния начин: „Имате нужда да бъдете харесвани и уважавани от другите“, „Имате тенденцията да бъдете критични към себе си“, „Имате голям неизползван капацитет, който не сте обърнали в своя полза“. Всеки един от студентите е трябвало да даде оценка на резултатите, по отношение на тяхната точност. Средната оценка на групата била 4,26 от 5.

Според Форер този ефект се дължал на човешката наивност. Хората приемаме много по-лесно неща за нас самите, в които искаме да вярваме, отколкото такива, които са научнообосновани. По отношение на конкретната ситуация, колкото по лична е тя, толкова по-силен е ефектът на Форер. Казано по друг начин, вярваме много повече на астрологичната карта, която са начертали лично за нас, отколкото на хороскопа от вестника.

Естествено, има и различни личностни характеристики, които определят доколко даден човек би бил повлиян от този феномен. По-предразположени са невротици, хора с повишена нужда от одобрение, хора в депресивни и тревожни състояния.

Един успешен, сигурен в себе си, до определена степен щастлив и здравомислещ човек, най-вероятно не би посетил врачка. Хората в затруднение, претърпели загуба, изживели травма, са таргет групата на шарлатаните. Хората в депресия са под ефекта на руминация. Мислите им до толкова са фокусирани върху самите тях и конкретния проблем, че критичното им мислене е сведено до минимум. Те са много по-чувствителни към теми, свързани с конкретния проблем и същевременно безчувствени към други външни теми и могат да бъдат подведени много по-лесно.

Този ефект е бил добре познат на мистиците дотолкова, че през 1977 г. Химан публикува статия с 13 стъпки, обясняващи процеса, по който врачките и маговете лъжат обикновените хора. Те включват предварителната подготовка, поведение по време на сеанса, използването на различни магически предмети, които да помогнат разчитането, драматизация, внимателно слушане, търсенето на верния отговор и естествено, златното правило: кажи на клиента това, което иска да чуе.

Коментирай:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Още от Здраве & Щастие