Връзки
Начало

Съвременната дилема: Кой е най-добрият източник на протеини?

Какво е първото нещо, за което се сещаш, когато чуеш думата протеини? Вероятно в съзнанието ти изникват месо, риба или морски дарове. Всъщност протеините са едни от ключовите хранителни вещества за човешкия организъм. И както всичко важно в живота, около тях витаят много митове, но нека започнем историята от самото начало.

Малко история и биохимия

Протеините са макромолекули, изградени от дълги вериги от аминокиселини. Те са основен градивен елемент на тъканите в тялото. Класифицирани са като отделен клас молекули през 18 век. По това време албумин, фибрин и глутен били обединени от свойството им да коагулират при излагане на висока температура.

Любопитно е, че още тогава се заражда и ентусиазмът около протеините. Препоръчителната доза за работещ мъж била 110 г на ден (днес тя е около 56 г). Тези хранителни молекули се считали за единствен източник на енергия за мускулите. Тъй като консумацията на протеини била по-висока в по-успешните общества и социални групи, яденето на месо било запазена марка на „цивилизования“ човек. И тук започва разделението между поддръжниците на протеини, произхождащи от растителни и животински източници.

„Висококачествени“ срещу „нискокачествени“ протеини

Защитниците на месото застават твърдо зад идеята, че животинските протеини са по-висококачествени от растителните. Според тях висококачествени протеини означават по-добро здраве. Казано най-просто, най-висококачествените протеини са онези, които осигуряват необходимото количество аминокиселини за създаването на нови тъкани. „Висококачествен“ в случая се отнася до скоростта, с която тялото ни използва тези протеини, за да расте и съответно образува мускулна маса.

Животински протеини = висококачествени протеини

Животинските протеини са сходни по отношение на последователността на аминокиселините с тези на хората. Напълно естествено е тогава да възприемаме, че те са и най-висококачественият хранителен източник. В случая високото качество означава скоростта на усвояване на протеините.

Друга гледна точка

Според привържениците на вегетарианската диета в изложеното горе има сериозни пропуски. Днес съществуват множество изследвания, които демонстрират вредите от консумацията на животински протеини. Някои от тях сочат, че яденето на месо е вредно толкова, колкото и тютюнопушенето – редовната консумация на животински продукти увеличава вероятността от развиване на ракови заболявания с четири пъти при хора на средна възраст. Същевременно няма такава информация по отношение на приема на протеини единствено от растителни източници, дори напротив. Много учени заявяват, че има много плодове и зеленчуци, съдържащи висококачествени протеини.

Тогава откъде да си набавям протеини?

Изборът естествено е изцяло твой, стига да разбираш, че когато нещо е полезно, това не означава, че колкото повече се приема от него, толкова по-добре. Ключът към здравето се крие в интелигентния избор на храна от чисти и проверени източници, балансираната диета и движението.

Коментари

Още от Йога & Спорт