Връзки
Начало

За и против кокосовата захар

Нашият графичен дизайнер Вики е майка на две прекрасни малки момиченца. След раждането на второто, тя почти мигновено влезе отново във форма и сега изглежда просто страхотно. Вики, както всички ние в Евита, се стреми да живее здравословно, но има някои малки „прегрешения“, от които не може да се откаже. Едното е любимата й бутилка крафт бира вечер пред компютъра докато довършва поредния проект, а другото – лъжичка захар в сутрешното кафе. И докато от бирата със сигурност никога няма да се откаже, то дните на захарта са преброени, както самата тя казва.

Е, преди няколко дни забелязах, че Вики е заменила кафявата нерафинирана захар с кокосова. И възникна задължителния въпрос – дали това наистина е по-добрият избор?

Кокосовата захар се произвежда от сокът на цветята на кокосовата палма. Противно на разбиранията на повечето хора, тя няма нищо общо със самия кокосов орех, нито като вкус или аромат, нито като хранителни свойства.

Плюсове на кокосовата захар

Безспорно най-големият плюс на кокосовата захар е нейният страшно приятен специфичен вкус. Сравнена с обикновената захар, тя е малко по-хранителна, тъй като съдържа доста калий (около 25% от препоръчителната дневна доза), малко желязо и цинк. Според някои източници в кокосовата захар има и инулин. Тези хранителни вещества обаче са толкова малко, че трябва да изядеш огромно количество захар, за да си набавиш необходимото за организма количество.

С това се изчерпват и преимуществата на кокосовата захар. Истината е, че вкусът й е уникален, но нека бъдем честни – тя е далеч от здравословна.

Минусите на кокосовата захар

Всъщност според някои изследвания, съдържанието на захароза (обикновена захар) в кокосовата захар е между 70% и 79%. Половината от този процент е фруктоза. Фруктозата не може да бъде използвана директно от тялото и тя веднага отива в черния дроб. Черният дроб се опитва да я обработи възможно най-бързо, но когато е в големи количества това е невъзможно.

Прекомерната консумация на глюкоза води до повишаване на кръвното налягане, триглицеридите и лошия холестерол. Тя води до повишаване на инсулина, наднормено тегло и допринася за развитието на сърдечносъдови и чернодробни заболявания, рак и артрит.

Извод
Захарта си е захар, без значение в каква форма е. Ако консумираш твърде много кокосова захар, това ще се отрази на черния ти дроб, ще доведе до натрупване на токсини и ще се метаболизира директно в мазнини.

Но всичко започна от Вики и нейните малки „прегрешения“. Сигурни сме, че лъжичка кокосова захар в сутрешното кафе няма да й навреди. Всичко е въпрос на контрол, а Вики се справя достатъчно добре с него.

Коментари

Още от Храни & Рецепти