Връзки
Начало

Новата година започва с обещания, които няма да изпълниш

Изпратихме поредната година. За повечето хора последният ден от годината е изпълнен с обещания за предстоящата, с желание за промяна и подобрение. Трепетно очакване на удара на часовника, бележещ 00:00. Време за равносметки и бурни тържества. Песни, танци, отброяване на ударите, фоерверки из цял свят. Мелбърн, Ню Йорк, Берлин, Лондон, Кейп Таун, София – Facebook се изпълва със снимки от празничната нощ.

Голямо очакване и оживление с големи обещания, които никога няма да бъдат изпълнени.

Дали си обеща тази година да се погрижиш за себе си и да започнеш да спортуваш, да спазваш здравословен режим на хранене и да спреш някой вреден навик? Или може би си каза, че най-накрая ще се запишеш на онзи курс или ще вземеш сертификата, за който все не остава време? Вероятно е да си наблегнала и на по-алтруистичната страна и да си си казала, че ще бъдеш по-добър човек, ще се запишеш в доброволческа програма или ще започнеш такава? Възможно е да си решила, че е време да опознаеш света или да пробваш нещо екстремно, от което винаги си се страхувала? Хора много, обещания различни. И огромна част от тях неспазени.

Според изследване проведено от Джон Норкрос и колегите му, повече от 50 % от хората си обещават да направят нещо през новата година. Най-често срещани в списъците са спортуване, отслабване, спиране на цигарите и по-адекватно управление на личните финанси.

Всъщност повечето хора наистина започват да работят в тази посока. Обнадеждени от символичното начало на новия цикъл, първите една – две седмици се справяме абсолютно чудесно, но после се случва нещо. Първоначалната мотивация и еуфория изчезва и се връщаме в изходна позиция. Дали ни мързи или причината е друга?

Професорът по психология Питър Херман смята че много от хората не спазват новогодишните си пожелания, заради ефект, който нарича „синдром на фалшивото очакване“ (False Hope Syndrome). Това означава, че в повечето случаи очакванията ни са нереалистични и не отговарят на същността ни. С две думи, ако досега не си се залавяла с екстремни спортове, а на Нова година си представяш как до няколко месеца ще летиш по пистата със сноуборд подобно на Сани Жекова… ами това не само няма да се случи, но и ще навреди на начина, по който възприемаш самата себе си.

Обещанията, които си поставяме често са свързани с промяна в поведение, което не харесваме. За да се случи това обаче е необходимо да променим изначално начина си на мислене.

Според Рей Уилиамс, коуч и автор на редица книги за успеха и лидерството, не трябва да се отчайваме. Той предлага 6 съвета, които ще ни помогнат да спазим обещанията си:

1. Фокусирай се върху едно единствено нещо, което искаш да промениш (а не списък от 10). Постави си конкретна цел. Идеята е не да кажеш, че ще спортуваш повече, а че всеки понеделник, сряда и петък ще ходиш на плуване например.

2. Не е необходимо да чакаш до Нова година, за да започнеш да правиш нещо. Ако искаш промяна, започни още сега.

3. Започни постепенно. Това отново е свързано с реалистичността на целите. Искаш да започнеш да помагаш, започни да посещаваш доброволческия център веднъж седмично, а не всеки ден.

4. Намери близък човек, на който да споделяш това, което правиш и който да ти помага, когато тръгнеш да се отказваш.

5. Радвай се дори на малките успехи. Ако спираш цигарите, се награждавай с позитивни мисли всяка сутрин, в която се събудиш след ден без нито една цигара.

6. Мисли в настоящето и какво можеш да направиш точно в този момент, за да се приближиш повече към крайната си цел.

Честита Нова година и успех!

Коментирай:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Още от Здраве & Щастие