Връзки
Начало

Средиземноморска диета: Kакви са нейните плюсове и минуси?

Салати, риба, морски дарове, месо, зехтин, паста, ядки, бобови култури, свежи плодове. Страхотен вкус. Изобилие от цветове. Общият знаменател, обединяващ всичко това, е средиземноморската кухня.

Какво представлява средиземноморската диета?

Средиземноморската диета е начин на хранене, основан върху традиционните храни и напитки на страните в средиземноморския регион. Този режим е изключително здравословен и пълен с вкусни блюда. Когато става въпрос за средиземноморска кухня, повечето хора си представят различни испански, италиански и гръцки блюда. Това обаче далеч не са единствените държави със средиземноморска кухня. Всъщност през 2013 г. ЮНЕСКО добавя средиземноморската диета към списъка на нематериалното културно наследство на човечеството на Мароко, Португалия, Кипър, Хърватска, Испания, Италия и Гърция.

Какви храни включва средиземноморската диета?

Зехтин

Студено пресованият зехтин е чудесен източник на мононенаситени мазнини. Той е чудесна алтернатива на животинските мазнини, съдържаща големи количества омега-3 мастни киселини.

Трите най-големи производители на зехтин в света са Испания (над 45 % от световното производство), Италия (над 16 %) и Гърция (над 10 %). Не е странно, че те са и най-големите потребители на това олио.

Плодове, зеленчуци и билки

Топлият и умерен средиземноморски климат, обилните валежи през есенно зимния период и слънчевото време през пролетта и лятото създават чудесни условия за отглеждане на огромно разнообразие от билки, плодове и зеленчуци. Блюдата на италианци, гърци и испанци изобилстват от домати, чушки, тиквички, патладжани, марули и какво ли още не. Във вкусните им рецепти често умело се използват плодове, независимо дали се отнася до предястия като хамон с пъпеш, леки плодовите сорбета или красиви и апетитни десерти.

Естествено, при такова изобилие не е никак трудно да се достигне приемът на 5 порции плодове и зеленчуци на ден, както и да се набавят необходимите витамини и минерали за организма директно от природата.

Риба

Освен с прекрасните си плажове, Средиземно море ни изненадва още с вкусните си риби. Лаврак, барбут, скат, акула, карагьоз, риба тон са сред основните източници на протеини в тази диета.

Консумацията на червено месо е сведена до минимум въпреки вкусните телешки, агнешки и свински рецепти. Те обаче са заменени от пиле, риба и морски дарове, бобови растения и ядки.

Червено вино

Италия, Испания и Южна Франция са световно известни производители на вино. Всъщност чаша червено вино е най-типичният придружител на блюдата от средиземноморската диета. Това гарантира непрестанен достъп до ресвератрол – полифенол, който има доказано благотворен ефект върху кръвообращението и сърдечното здраве. Червеното вино също така подпомага намаляването на нивата на холестерол в кръвта. Всичко естествено трябва да бъде в умерени количества.

Автентичен вкус и начин на хранене

Средиземноморската кухня не се състои само от сумата на блюдата, които консумират народите в тази област. Тя е специфичен начин на възприемане на храната и живота. Средиземноморците обръщат специално внимание на часовете на хранене и се наслаждават на всяка хапка. Макар животът в днешно време да се променя значително в големите градове, тези хора все още предпочитат да споделят обяда си, да се хранят на маса, като изживяването за тях има почти религиозен смисъл.

Какви са плюсовете на средиземноморската кухня?

Плюсовете на средиземноморската кухня са безброй, като започнем от уникален вкус и невероятно разнообразие и стигнем до здравословните й ефекти. Ето и част от тях, вече доказани с многобройни изследвания:
– Предпазва от проблеми на сърдечносъдовата система и регулира нивата на холестерол в кръвта;
– Предпазва от развитие на диабет;
– Намалява риска от онкологични заболявания;
– Предпазва от затлъстяване;
– Забавя развитието на дегенеративни заболявания като Алцхаймер или болестта на Паркинсон.

Какви са минусите от този тип хранене?

Както казахме средиземноморската кухня е изключително вкусна, а храненето в тази част на света е начин на живот. Тя включва голямо количество мазнини и протеини, поради което е подходяща за хора с активен начин на живот. Като цяло средиземноморската кухня няма да развали обиколката на талията ти, но и няма да ти помогне да отслабнеш, освен ако не прибегнеш до други методи за това.

Предвид вкусовите й качества обаче, ние гласуваме с две ръце за средиземноморската диета!

 

Коментирай:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *